Twitter toont gebruikers welke informatie gedeeld wordt met adverteerders
Twitter heeft als onderdeel van haar nieuwe privacybeleid een pagina toegevoegd die het voor gebruikers mogelijk maakt om te zien welke informatie er door de dienst wordt gedeeld met adverteerders. Gebruikers hebben daarnaast ook de mogelijkheid om een lijst op te vragen met adverteerders en kunnen gepersonaliseerde advertenties uitschakelen.
Gebruikers die Twitter bezoeken krijgen een melding te zien met concrete informatie over het nieuwe beleid. Bovendien geeft het bedrijf concrete informatie in een blog. De privacyinstellingen van de dienst verwelkomen een nieuw zogenaamd Personalization and Data-onderdeel. Hierin kunnen gebruikers aangeven of ze nog gepersonaliseerde advertenties willen zien of niet.
Interesses verwijderen
Op de Your Twitter data-pagina kunnen gebruikers raadplegen op welke informatie de gepersonaliseerde advertenties gebaseerd zijn. Het betreft hier een lijst met interesses welke is samengesteld aan de hand van het profiel evenals de activiteit van de gebruikers. Het is voor gebruikers mogelijk om één of meerdere interesses uit deze lijst te laten verwijderen.
Bovendien is het hier eveneens mogelijk om een lijst op te vragen van alle adverteerders die over de informatie in kwestie beschikken. Twitter kan deze lijst op verzoek van haar gebruikers doorsturen via e-mail. Ze bevat een duidelijke opsomming van de Twitter-accounts van de adverteerders in kwestie.
Samenwerking met nieuwe advertentiepartners
Twitter heeft er voor gekozen om haar privacybeleid aan te passen, onder meer omdat ze een samenwerking is aangegaan met nieuwe advertentiepartners.
Het gaat hierbij om een overeenkomst met betrekking tot het weergeven van gepersonaliseerde advertenties. Gebruikers dienen hiervoor eerst, expliciet hun toestemming te geven via de nieuwe pagina.