Gebruikers smart-tv’s niet geïnformeerd over bijhouden kijkgedrag
Producenten van smart-tv’s houden zogenaamde kijkvoorkeuren bij. Klanten die er voor kiezen om een dergelijke televisie aan te kopen worden hier evenwel nauwelijks van op de hoogte gebracht.
Deze waarschuwing wordt de wereld ingestuurd door Natali Helberger, een hoogleraar Informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam. De waarschuwing staat te lezen in een wetenschappelijk artikel welke is verschenen in ‘Telecommunications Policy’.
Bijhouden van kijkvoorkeuren
Wie er voor kiest om een smart-tv aan te kopen van producenten als Samsung, Philips of LG dient er rekening mee te houden dat de zogenaamde kijkvoorkeuren worden bijgehouden. Deze gegevens worden bovendien doorgespeeld naar niet alleen de fabrikanten, maar ook naar reclamemakers.
Bovendien wordt er door bepaalde televisies zelfs meegeluisterd naar gesprekken die in de woonkamer worden gevoerd. Ook deze vaststelling gebeurde tijdens het onderzoek.
Helberger voerde het onderzoek niet alleen uit, maar samen met de privacymedewerker Kristina Iron van de UvA. Beiden pleiten ze er nu voor om de nodige wijzigingen aan de Europese wetgeving door te voeren waardoor het monitoren van het kijkgedrag evenals het doorgeven daarvan aan derden enkel en alleen nog mag gebeuren onder striktere voorwaarden.