Amerikaanse providers: wij gaan surfgeschiedenis niet verkopen
De grootste Amerikaanse internetproviders AT&T, Comcast evenals Verizon hebben aangegeven dat ze de persoonlijke surfgeschiedenis van hun gebruikers niet zullen verkopen.
Nochtans zouden de providers hier de mogelijkheid toe hebben omdat zowel het Amerikaanse Congres als de Senaat zich reeds akkoord hebben verklaard met een voorstel die dit toestaat.
Felle kritiek
De goedkeuring van het voorstel om de persoonlijke surfgeschiedenis van gebruikers te verkopen stuitte op heel wat felle kritiek de voorbije week. Alle drie de providers proberen nu naar aanleiding van het nieuws hun gebruikers gerust te stellen.
"Verizon zal geen persoonlijke surfgeschiedenis van haar klanten verkopen"
-Karen Zacharia, Chief Privacy Officer Verizon.
Ze stelde bovendien wel dat de provider over twee programma’s beschikt waarbij surfgegevens worden gebruikt. Geen van deze twee programma’s zou echter als doel hebben om de surfgeschiedenis van klanten te verkopen.
Klanten kozen zelf voor deelname aan programma
Volgens Zacharia zouden de klanten van de provider er zelf voor hebben gekozen om deel te nemen aan deze programma’s. Bij het ene programma zouden klanten door middel van geanonimiseerde informatie gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld krijgen.
Daarbij worden de klanten in groepen onderverdeeld die mogelijks voor adverteerders interessant kunnen zijn. Bij het andere programma worden er inzichten verzameld. Ook deze zouden voor zowel adverteerders als andere bedrijven een meerwaarde kunnen betekenen.
Ook Comcast gaat geen gegevens doorverkopen
Niet alleen Verizon, maar ook Comcast heeft in een reactie laten weten dat ze de individuele surfgeschiedenis van haar gebruikers niet zal doorverkopen.
"We deden dit niet voordat de regels van de FCC werden aangenomen en we zijn ook niet van plan om hier in de toekomst mee te beginnen"
– Gerard Lewis, Chief Privacy Officer Comcast
Klanten van de provider zouden bovendien altijd de mogelijkheid hebben om zich voor gerichte advertenties uit te schrijven. Bovendien benadrukt Lewis dat er zeer veel foutieve informatie is verspreid. Comcast stelt daarom het privacybeleid zelf aan te zullen passen. Hierdoor moeten gebruikers de zekerheid krijgen dat hun surfgeschiedenis daadwerkelijk niet zal worden verkocht.
"Onzin dat consumenten geen privacy meer hebben"
De uitspraken van Lewis krijgen bijval van Bob Quinn van AT&T. Ook hij is van mening dat het onzin is dat consumenten nu geen privacy meer zouden hebben.
Bovendien stelt Quinn dat de bedrijven die op het internet verantwoordelijk zijn voor de verzameling van de meeste klantgegevens geen providers, maar wel andere internetbedrijven zijn.
Het zou hierbij onder meer gaan om ontwikkelaars van besturingssystemen evenals browsers en zoekmachines. Aan het einde van zijn relaas benadrukte Quinn tot slot dat hij de hoop koestert dat de discussie vanaf heden kan worden gevoerd met echte feiten in plaats van valse veronderstellingen.